Söndag!

En lugn sådan, inte så lustigt, jag är ju aningen disträ och allmänt tråkig! Det kan ju inte bli på så många mer sätt!
Men så är det iaf, man sitter här i lugnan ro och har precis kollat på lite skidor. Den söta, goa och framförallt "varma" Charlotte Kalla vann med 20 sekunders marginal, trots att hennes kropp kändes sisådär. Rätt stark säsongsöppning må jag säga!!

Sanna åkte upp till sin mormor nyss, de skulle kratta lite löv. Jag valde att bli på hemmaplan hos Tompa, det är ju trots allt fars dag! Heh ;)

Igår tränande man ett hårt pass! 2h. Tänkte att jag inte kunde vara sämre än mina lagkamrater, de spelade match mot Kalmar FF U. Alla var inte uttagna som ni förstår, men det var ändå ett förhållandevis starkt lag som besökte Gasten igår kl 14. Segrande ur striden gick Nybban. 0-1 blev slutresultatet, segerorganisatör var Pontus "mini" Gitselov!
Han har sett het ut nu, inte bara utseendemässigt utan även på banan. Det kommer att bli ett bra år får våra "kycklingar", jag tänker även på Adnan, Vladan och Calle (idol)!

På tal om heta personer!

Vad gör Petter Perhamn egentligen?? Hur mår han? Har fötterna växt nåt mer? Har han tränat bort ööööö äääää eeee innan han svarar på en fråga!??
JAJA, skit samma. Saknar lujävlen iaf!

Danne berättade en fantasrisk nyhet igår. Det kommer bli falukorv och potatismos i februari! Han ska flytta hemifrån! Ojojoj. Hur blir det med hans tradtionsenliga torsdagsstädningar? Hänger de med in i de nya rutinerna!? Det ska bli intressant att följa denna utveckling!!

På tal om falukorv, vad vet ni om det egentligen? En del är säkert hemma inom detta område, men för er andra ska jag på ett snabbt och smidigt sätt ger er en hint om hur falukorven blev just falukorven!!

FALUKORV:

Sveriges
största koppargruva, Falu koppargruva som har brutit stora mängder koppar genom åren, som sedan 2002 är ett världsarv är grundpelaren till vår klassiska falukorv. Hur undrar ni?
Jo såhär ligger det till.

För att kunna få ur den tunga malmen ur gruvan användes nåt starkt som tvinnad oxhud. Och hur farao får man oxhud utan att slakta oxar? Ja ni som kan lägga ihop 1 och 1 har redan räknat ut vad som hände med resten utav oxen. Men för er andra tar jag en sväng till i historien!
Köttet som blev "över" saltades för att sedan rökas. Genom tyskt sammarbete kring gruvan fick man även kunskapen hur man kunde framställa god och härlig korv. Sköna tyskar minst sagt! (1500-1600tal)

Det var genom detta Anders Olsson fick fart på sitt lilla slakteri i slutet av 1800-talet. Han började på nytt med att salta och röka köttet och "falukorven" började att få sitt fäste! Och än i dag är det Anders Olssons korv som tillverkas utav Melkers uppe i Falun!

Där har ni lite om falukorvens historia, kan ha missat nåt, men det får ni ha överseende med. Jag tror jag har fått med det viktigaste iaf. Det där med den tvinnade tråden och det överblivna köttet. (inte det på dansgolvet då)

Hoppas att Danne kan leva upp till denna historia!

Nu är det farsdagsfika!

Paaaaaa återseende// Empo


Kommentarer
Postat av: Dave

Kan meddela att "PP" syntes till vid Vickan igår efter matchen, gåendes med hunden..

2011-11-13 @ 14:38:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0